torsdag 28 augusti 2008

Ur en turists perspektiv

När det är helg så är det tydligen inne att åka in till staden och spatsera. Eftersom jag är en hund av min tid så vill jag ju hänga med. Sagt och gjort så packade jag in mattarna i bilen och vi styrde kosan mot Uppsala. I upphetsningen hade jag glömt att göra mina toalettbestyr så matte fick stanna på vägen. Påpassligt nog stannade hon vid en kohage så jag skulle få titta närmare på en sådan. Jag missade ju hästarna häromdagen. Alla utom en låg långt borta och sov förmiddag. Den ensamma lilla stackaren hängde vid vattenhålet så denne fick jag kika på. Jag vågade stå alldeles intill staketet hela tiden, det var mer kossan som var rädd. Men jag tycker man ska vara lite avvaktande för de är bra stora ändå.


Passade på att sova ett tag i bilen för jag hade hört att Uppsala var ganska krävande, speciellt på en lördag. Vi bestämde oss för att titta runt i de äldre kvarteren. Jag såg mig mest som en turist och ville få grepp om stadens ursprungliga själ. Parkerade utanför Värmlands nation och traskade förbi den mäktiga Domkyrkan, tyvärr hann jag inte kika in vid detta besök.


Vidare ner längs gamla Valvgatan som vimlade av kontaktannonser och skvallerspalter. Nosade mig till meddelanden som ”Rottweilern Rambo äger detta område så passa er noga!”, ”Den långörade spanielflickan Tingeling löper just nu för fullt”, ”Dalmatinervalpen Stina är rädd när hon är i stan” och så vidare. Själv är jag lite hemlig av mig så jag lämnade inget meddelande denna gång.


Vid Fyristorg var det full aktivitet när bönder och andra stog och sålde sina produkter. Vi gick runt och pratade med alla så de fick hälsa på mig. Vid det här laget började jag bli ordentigt trött av alla dofter, men torget var spännande. Den där Fyrisån var rätt imponerande. Det var inte så mycket vatten i den men det var just det som gjorde det spännande för då var ju de murade kanterna upp till gatan jättehöga. Jag stog och hängde vid kanten så mattarna nästan fick hjärtsnörpen. Hade ju inte tänkt hoppa precis, är verkligen ingen vattenhund, men jag gillar nya perspektiv.

0 kommentarer: