tisdag 13 juli 2010

Tävlat i Collie-SM

Nu har jag varit ute och rest igen. Den här gången var det Linköping och Oskarshamn som gällde. Först stannade vi hos Kakans bror med familj i Linköping. Här passade Kakan på att fira sig själv igen med en tårta. Hon hade skaffat massor av rosor så ingen skulle bli ledsen och utan.



Sedan tog vi med oss hela familjen och drog vidare till Oskarshamn. Här skulle det vara Collie-SM i flera dagar. Vi kom dit på lördagen. Då tittade vi på spår, sök och agility. Men sen skulle det vara en tävling för barn med hund och då tänkte jag att då kan ju faktiskt jag ställa upp för jag hade ju med mig två barn. Tog det minsta barnet, 5 år, och tjatade till mig att få vara med. Först fick vi hoppa hinder och göra slalom i en speciell agilitybana. Det klarade vi förstås galant även fast jag aldrig hade provat en sådan där slalomgrej förut. Sedan var det dags för lydnaden. Tack och lov fick man välja egna moment för jag har ju inte tränat någon tävlingslydnad direkt. Vi valde att göra momenten Stanna, Sitt och Ligg. Det gick förstås perfekt. Lilla A är ganska tuff så henne lyder jag alltid. Efter det skulle A gissa hur lång en spårlina var. Det var riktigt svårt och hon kom inte riktigt ända fram där. Hon vet att det finns en lina som är längre, men att jag använder den som är kortare eftersom jag viltspårar. Vi fick gå iväg och vila oss ett tag och vänta på prisutdelningen. Så kom stora prisutdelningen i gång och de började med min klass ”Barn med hund”. Det var en annan tjej som vann men A och jag tog silverplatsen minsann. Fick en liten rosettlapp och ett halsband och ett koppel som A ska ha hemma hos sig. A var jätteglad och alla applåderade, det gillade hon. Tror att det här unga ekipaget har framtiden för sig.


Sedan höll vi på att förgås i steksolen, 30 plus, så vi åkte iväg för att checka in i vår stuga på Gunnarsö camping. Här var det jättefint, det bästa var nog att det bodde snygga collies i varenda stuga. Härligt ställe! Här sitter jag på bryggan som låg alldeles nedanför vår stuga, det svalkade skönt vid vattnet.


Efter en klistrig natt tog vi oss iväg till Oskarshamns Brukshundklubb igen. I dag var det lydnadstävlingar och utställningar som gällde. För min del så var det utställning för hela slanten. Började med att stå vid ringside och heja på mina småbröder (samma pappa Jaeger) Lincoln (Fancymore thief of heart) och Ferry (Fancymore aint nobodys business) och deras helsyster Charlotte (Fancymore love explosion). De var kanonduktiga för alla fick HP. Dessutom blev Charlotte BIR-valp och Ferry BIM-valp och Lincoln andra bästa hanvalp. Det är ju det jag säger, vi är snygga i den här släkten. Här ser ni Lincoln, Ferry och domare Geoff Duffield.


Sedan fick jag skynda mig över till den andra ringen där Brian Hawkins skulle bedöma mig och de andra lite äldre långhåren. Det var 16 hanar i öppen klass, 7 av dessa fick 2:or i kvalitet. Jag var den yngsta killen som fick en etta och gick vidare, de flesta var födda 2004 och 2005.


Här står vi som fick ettor och tävlar vidare i öppen klass hanar, 9 hundar var vi. På bilden ser ni förs pappa Jaeger (Danfrebek dazed with lust), Ozzy (Fancymore golden highlight), Sam (Fancymore golden highscore) och De Niro (Fancymore special performance).


Slutresultatet i öppen klass hanar blev som så att fyra av de fem som placerade sig kom från kennel Fancymore. Min pappa Jaeger vann, sedan kom Sam, Ozzy, Amyfield softbluesteel och femma blev DeNiro. Som sagt vi är en snygg släkt.


Pappa, Sam och Ozzy tävlade vidare i Bästa hanhundsklassen. Även här tog kennel Fancymore fyra av de fem pallplatserna. Etta blev pappa Jaeger, sen kom Sky, Sam, Niksend delicate diamond och femma blev Ozzy. Ozzy fick sitt första cert här. Jaeger och Sky tog hem första och andra bästa hanhund precis som på SM förra året, snygga killar med andra ord. Pappa tävlade sedan vidare och blev till slut BIM och fick dessutom titeln SM-vinnare i år igen!


Uppfödarmatte gick och köpte sig statyn här i mitten som var som gjord för att likna hennes vinnarpojkar Sky och Jaeger.


Vi orkade inte vara kvar i solen ända till slutet för jag hade sovit och ätit så dåligt. Hade lite tävlingsnerver nämligen. Men jag fick höra sen att Fancymores uppfödargrupp hade blivit bästa uppfödargrupp med sina långhårscollies. Som sagt, snygg familj. Jag var helt utpumpad när jag kom hem så jag hängde mest i skuggan under studsmattan, efter att jag kört en omgång med fotbollen förstås!

1 kommentarer:

ESSingarna sa...

Vilken snygg tårta!!!!!

Grattis till dig och A som intog er plats på silvertronen.

kramis från ESSingarna