tisdag 5 oktober 2010

En runda på torgen

I lördags tog jag med mig mattarna in till Uppsala. Det var alldeles för länge sedan jag spatserade på stadens gator. Vi började med en snabbis förbi Vaksala torg där det var lite loppis. Hittade inget intressant, men såg en annan vove som stack ner nosen i en låda och med ett stadigt tag kom upp med en halvmosad basketboll.



Nästa torg vi hamnade på var Stora torget. Där höll en orkester som bäst på att spela. Det var STORK i stan så det var orkestrar i varje hörn. De tyckte jag var spännande så vi stannade och lyssnade ett par gånger.


Torgen tycktes aldrig ta slut. Sista torget blev Fyristorg där vi hälsade på lite bekanta och köpte oss lite smaskigheter av ”bönderna” som stod där.

Sedan åkte vi och mötte Kakans pappa och faster vid ytterligare en liten loppis. Här blev det inget köpt. Jag ägnade mig mest åt att hänga efter Kakans pappa för det var ganska länge sedan jag träffade honom. Jag brukar umgås extra intensivt med folk jag inte träffar så ofta.


Efter allt kringflackande kände mattarna sig lite fikasugna och antog raskt erbjudandet om fika hos faster Ingrid. En fika hos faster Ingrid går aldrig av för hackor, här sparas det minsann aldrig på godsakerna. Efter ett evigt smaskande på bullar, kakaor och tårtor fick var det jag som fick dra igång de dästa mattarna och tala om att jag behövde min kisspaus.


Jag var ganska mör av alla upplevelserna när jag kom hem, men efter några timmars vila så hängde jag glatt på mattarna ett varv runt golfbanan. Ett par små supersnabba rådjur dök upp och korsade banan mitt framför nosen på mig och jag tänkte att de här kan jag lätt springa i fatt så jag drog iväg. Men mattarna satte igång och ropa stanna för full hals och då betyder det att jag får godis om jag stannar, så jag tänkte om och lämnade de där rusande galningarna åt sitt öde. Vände åter till två mycket glada mattar och fick mitt godis.

0 kommentarer: