fredag 3 februari 2012

Apporter

Nu har jag fått en hög med nya apporter. Kakan var ute efter att köpa stora metallen och eftersom den kostade 479 kr i den stora zookedjan och bara 215 i SBK-shop kändes det så billigt att hon köpte alla apporter som fanns i SBK-shopen!
Här är jag med min gamla apportbock som väger strax över 400-450 gram.




Kakan har haft lite problem med att förstå vilken vikt man kan få på tävling och tänkte att det kanske bara är sådär lätta eftersom SBK bara säljer såna. Deras väger 100-150 och 250-290 ungefär så min på över 400 verkade ju vara för tung. Fast när man kommer till klubbarna så har de ju såna som min och ännu tyngre så bäst är väl att träna med hela högen antar vi.
Här är alla mina nya från SBK. Kakan tejpade den stora metallen innan jag fick ta den eftersom hon precis hade läst ett tips i det nya diskussionsforumet för colliefolk att de som varit med ett tag gjorde så och hade framgång med det.


Den lilla inomhus.
 Den lilla utomhus.


Den stora inomhus.
 Den stora utomhus.

Den stora metallen fick jag prova inomhus först innan vi gick ut och körde med den. Tog bort det mesta av tejpen på en gång men lät lite sitta kvar i mitten. Enligt tipset skulle man tydligen inte ta bort all tejp förrän hunden var så sugen på apporten att den själv skrek ”men kasta då!!!” Så vi låter lite sitta kvar för jag känner varken bu eller bä inför metallen utan är helt neutral än så länge.


Det gick bra att ta den även utomhus men Kakan var lite orolig över att den kanske skulle fastna så hon fick värma den mellan apporteringarna.

3 kommentarer:

Lizzieonline sa...

Tyx som om du greppat det här med gripandet ( och hållandet med för den delen ) riktigt bra Lassie!!!

Träna nu med ingångar, och lär matte att hon ska typ kunna killa dej mellan öronen utan att det betyder att du ska lämna ifrån sig de ädla föremålen :-)) Snarare tvärtom att du ska hålla i rejält ända tills du får nån form av " släppkommando " :-))

Nosgnugg kommer här !!

Hälsar Lizzie och min matte skickar en kram till din matte !!

Kakan sa...

Tack tackar, det var inte dåligt att få beröm av en SM-stjärna och tillika Årets Lydnasspringer för andra året i rad! Bugar mig och tackar ödmjukast.
Jodå Kakan har börjat knacka på apporterna när jag har dem i munnen, nu ska hon börja knacka mig i huvudet också säger hon, så jag får väl hålla fast för glatta livet.

Nosgnugg tillbaka till dig din smarta skönhet!

Kakan hälsar matte din med stor kram o tack för tips!

Ingrid sa...

Hejsan! Kom in här på din sida o alltid kul att läsa vad andra collisar i vårt land sysslar med!Lycka till!