fredag 29 april 2011

Godkänd exteriörbeskrivning

Under påsken var jag iväg till Waxholms Brukshundklubb för att göra exteriördelen av Korningen. Vi började med att matte tvättade av mina tassar och mellan benen så att inte exteriörbeskrivaren skulle smutsa ner sig. Det var en solig och varm morgon så det var helt okej att bli lite blöt.


Vi var först ut och eftersom exteriörbeskrivaren Petra redan var där fick vi börja direkt. Här kollar hon in att jag har alla mina tänder på plats och det har jag.


Här mäter hon höjden. Marken är lite knölig så det blir ett ungfärligt mått på 58 cm. Enligt standarden ska en colliegosse vara 56-61 cm hög.


På de här bilderna mäter hon bröstdjupet och det är 26 cm.

Här mäts hur lång jag är. En collie ska vara längre än han är hög. Jag är 65 cm lång så det stämde ju bra. Fick en massa ettor, men bl.a en tvåa på tassarna och det betyder att jag har ”något” långa tassar. Vi är jättenöjda för jag fick såklart godkänd så snygg som jag är!

Samtidigt pågick mentaltesterna för Korning av andra colliehundar. Kakan hade aldrig sett ett MT/Korning så hon gick med och tittade på ett par stycken. Första killen, Shadow, fick 292 poäng men blev tyvärr inte godkänd eftersom man ska ha 300 poäng och vara godkänd på skottproven.
Här har han duktigt sprungit förbi alla gubbar och hittat sin gömda matte.


Och här är det släden som passeras lugnt och fint.


Nästa hund som Kakan tittade på blev däremot godkänd. Här kampar den godkända killen Schack med testledaren. Schack (Spirean’s High Fashion) fick 349 poäng och klarade skotten galant. Grattis killen och grattis matte!


Det var en till collie som klarade sig denna dag. Sammen’s one blue river fick godkänt med 340 poäng. Grattis till er också!
Mattarna har hört av sig till några olika klubbar men alla MT:n har varit fullbokade så jag har inte kunnat gå något ännu. Nu har vi ett i augusti som jag är anmäld till men där är bara 8 platser som ska lottas ut så vi får se om jag kommer med.

1 kommentarer:

Marie & Åska sa...

Grattis till GK Exteriörbeskrivning!
Härliga bilder på stilig gosse.

Månne ska han bli fotbollsproffs ;)