tisdag 16 september 2008

Fågelsången

Har varit ute och farit igen. Denna gång blev det en annan del av Uppsala som skulle besökas, nämligen Stadsparken. Eftersom mattarna var upptagna på annat håll tog jag med mig ett par andra tvåbenta som inte heller hade vandrat dessa trädgårdsgångar. De imponerades av växter och blomsterprakt medan jag fokuserade på andra fyrbenta besökare och deras efterlämnade spår.


Måste säga att jag njöt av att undersöka alla vrår av parken men jag kan bara inte förstå varför alla ska envisas med att föra in vatten och fåglar i mitt liv hela tiden. Jag försöker verkligen vara tydlig med att jag varken är en vattenhund eller någon fågelhund utan en alldeles naturlig och underbar vallhund.

Vi kikade på en prydnadsdamm…


.... och på en Svandamm full med änder och svanar. De där änderna var överdrivet många tycker jag. Och så hade de inte vett att hålla sig på sin sida av staketet heller så jag fick problem när jag skulle spatsera där på gången eftersom de virrade omkring överallt.

När vi skulle träffa matte kände jag mig alldeles snurrig av alla intryck. Visste knappt vilket ben som var höger och vilket som var vänster, så de snurrade ihop sig och kopplet snurrade runt den tvåbenta.


Då kom matte Kerstin och tog oss för att fika. Jag höll på att lägga in alla bromsar jag hade när jag fick höra namnet på fikastället – Fågelsången! Men tack och lov fanns det bara goda bullar där och inga fåglar.

0 kommentarer: